Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is deze gestolen? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkomt u misbruik van uw identiteitsbewijs.

De vermissing kunt u online melden met DigiD

Vraagt u direct een nieuw identiteitsbewijs aan? Dan kunt u gelijk aan de balie van de gemeente een verklaring van vermissing doen.  

Maak een afspraak aanvraag paspoort na vermissing

Maak een afspraak aanvraag identiteitskaart na vermissing

Bij vermissing kan het langer dan 6 werkdagen duren voordat uw nieuwe paspoort of identiteitskaart klaar is. U krijgt bericht wanneer u het document kunt ophalen. 

Voorwaarden

  • Bij vermoeden van misbruik neemt de gemeente contact op met de politie
  • Na 3 vermissingen binnen 5 jaar kan de overheid besluiten dat u geen paspoort meer krijgt

Meer informatie vindt u op de website Rijksdienst voor Identiteitsgegevens​​

Kosten

Een vermissing aangeven is gratis. U betaalt wel voor de aanvraag van een nieuw paspoort of identiteitskaart.

Paspoort of ID-kaart weer gevonden

Na de aangifte is uw paspoort of identiteitskaart niet meer geldig. Vindt u het document later terug? Dan kunt u deze niet meer gebruiken. Lever het teruggevonden document direct in bij de gemeente.

Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen in het buitenland

Doe aangifte van de vermissing bij de plaatselijke politie. U vraagt met het proces verbaal een noodpaspoort aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Als u daarna bij de gemeente een nieuw document aanvraagt, levert u het noodpaspoort in. Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.