Staat jouw deur open voor iedereen?

Het is één van de slogans in de nieuwe campagne van Meld Misdaad Anoniem (M.) tegen misstanden in woningen. Gemeente Zwijndrecht, woningcorporaties Woonkracht10, Trivire en Woningbouwvereniging Heerjansdam en Meld Misdaad Anoniem (M.) steunen de campagne. Criminelen hebben woningen nodig om bijvoorbeeld wapens en cash op te slaan, te dealen, drugs te versnijden of voor illegale prostitutie. Zij verleiden huurders en woningeigenaren soms om criminele handelingen te verrichten of zetten ze onder druk om een kamer te verhuren. Door verslaving of financiële problemen kunnen mensen extra kwetsbaar zijn om hierop in te gaan.

Veiligheid in de buurt

Geef je criminelen toegang tot je woning dan kan dit veel ellende veroorzaken. Mensen zijn zich vaak niet bewust van deze gevolgen. Daarnaast heeft criminaliteit een grote impact op de veiligheid in je buurt. De campagne roept daarom op om verdachte signalen (anoniem) te melden.  Burgemeester Leon Anink: “In Zwijndrecht hebben we in woningen hennepplantages en illegale sekswerkers aangetroffen. Mensen onderschatten dit soort risico’s – ze willen zich niet met een buurman bemoeien – maar als het mis gaat kun je wel geconfronteerd worden met gevolgen, zoals brand, ontploffing, kortsluiting en geweld.”

Hulp bewoners onmisbaar

Als buurtbewoner zie je mogelijk als eerste dat er iets niet klopt bij een woning of dat iemand in een kwetsbare situatie zit. Het slepen met tassen of spullen, verschillende dames of heren die ergens naar binnen gaan of staan te wachten, nachtelijke klusgeluiden of een chemische lucht of hennepgeur; de campagne helpt om signalen van criminaliteit te herkennen. Vaak begint een opsporingsonderzoek bij dit soort onmisbare meldingen.

Gezamenlijke aanpak gemeente en corporaties

De campagne wordt verspreid in samenwerking met de woningcorporaties, gemeente en politie. Via diverse on- en offline uitingen zien mensen waar ze op moeten letten en worden melddrempels verlaagd.

Wil je weten waar je op moet letten, lees dan verder op de campagnepagina van Meld Misdaad Anoniem: https://www.meldmisdaadanoniem.nl/onderwerpen/huurwoningen

campagnebeeld meld misdaad anoniem