Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

Commerciële partijen bieden diensten aan die je voordeliger of zelfs gratis bij de gemeente regelt. Heb je vragen? Bel dan 14 078.

Je vraagt eenvoudig online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Dit doe je in de gemeente waarin de gebeurtenis (geboorte, huwelijk, registratie partnerschap en/of overlijden) is gebeurd.

Het afschrift kost € 16,60

Aanvragen

DigiD-logo Aanvraag afschrift burgerlijke stand

Aan de balie regelen

Wanneer je een afschrift of uittreksel direct nodig heeft, doe je je aanvraag aan de balie. Hiervoor kom je persoonlijk langs met je identiteitsbewijs. Bel 14 078 en maak een afspraak om lange wachttijden te voorkomen! Het uittreksel krijg je na betaling direct mee. Liever pinnen dan contant.

Van de volgende akten kun je een afschrift of uittreksel aanvragen:

• geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van je registratie partnerschap

Verschil tussen een uittreksel en afschrift

• Uittreksel: beperkte informatie uit de akte
  • Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'
  • Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig
Akte/uittreksel nodig in buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heb je meestal een apostille of legalisatie nodig. Je haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover lees je op de website van de Rijksoverheid.

• een apostille regel je bij de rechtbank
  • een legalisatie regel je in 3 stappen. De volgorde is:
    • de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
    • ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
    • ambassade van het betreffende land in Nederland

Je betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor jou niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor je op te vragen.

Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand anders van 18 jaar of ouder mag voor jou een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt je diegene en je geeft mee:

Je kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Geslachtswijziging aanvragen

Op de pagina Geslachtswijziging aanvragen lees je meer informatie

Contactformulier

Heeft u vragen, tips of opmerkingen? Geef ze aan ons door met het contactformulier.