Zwijndrechtse Heugel voor Mike Mastwijk

Mike Mastwijk heeft donderdag 27 juni 2024 'De Zwijndrechtse Heugel' ontvangen. Namens het gemeentebestuur reikte burgemeester Leon Anink de gemeentelijke onderscheiding aan hem uit.

De directeur van openbare basisschool De Dolfijn kreeg de erespeld voor zijn jarenlange inzet voor het onderwijs en de gemeenschap in Zwijndrecht. Het belang van de kinderen staat bij hem altijd voorop. Zijn grote drijfveer is dat de schoolkinderen hun talenten zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.

Heugel Mike Mastdijk

De Zwijndrechtenaar zette onder meer de Zomerschool op. Tijdens de zomervakantie organiseerde hij in zijn vrije tijd sport- en spelactiviteiten voor de kinderen, die gecombineerd werden met lesstof. Zo ging er geen kennis verloren en begonnen de kinderen weer goed voorbereid aan het nieuwe schooljaar. Ook was hij ambassadeur van de Topklas, een aparte groep na groep acht van het basisonderwijs, die ervoor zorgt dat leerlingen hun taalachterstand zodanig verkleinen dat zij kunnen instromen in de vorm van voortgezet onderwijs, die bij hun niveau past.

Met de organisatie van de huidige kindcentra was Mastwijk zijn tijd vooruit. Hij zag al snel dat een school meer is dan een school, maar dat er ook zorg en aandacht van andere betrokken partners nodig is. Zo is in het Hart van Meerdervoort ook kinderopvang geïntegreerd. Mastwijk liep daarin met De Dolfijn voorop. Ook steunde hij gezinnen die het moeilijk hebben. Hij begeleidde gezinnen met schulden naar de juiste hulp, steunde hen en organiseerde hulp in de nabijheid van de school. Tegelijk eist hij van ouders ook betrokkenheid bij hun kind, omdat ouders in zijn visie onmisbaar zijn voor het schoolsucces van hun kind.

Donderdagavond nam de heer Mastwijk in het Hart van Meerdervoort afscheid als directeur van 'zijn' school, De Dolfijn. Hij gaat met pensioen. Burgemeester Leon Anink reikte bij het afscheidsfeest de gemeentelijke onderscheiding aan hem uit. Anink: "Mike Mastwijk is een schooldirecteur, die verder kijkt dan de grenzen van het schoolplein. Hij denkt in oplossingen en mogelijkheden, niet in problemen. Een voorbeeld, een inspirator en een aanjager. Een man met een groot hart voor het onderwijs, de gemeenschap, zijn collega's, de ouders maar vooral de kinderen."

Zwijndrechtse Heugel

'De Zwijndrechtse Heugel' is een gemeentelijke onderscheiding in de vorm van een draagspeld, die toegekend wordt aan personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving in Zwijndrecht en Heerjansdam. Kijk voor meer informatie op de pagina over de Zwijndrechtse Heugel.