Geboorte, overlijden en geslacht veranderen

• Geboorteaangifte doen

Binnen 3 dagen na de geboorte doe je aangifte. Ons digitale loket is 24 uur per dag open en je hebt DigiD nodig. Lukt het digitaal niet? Maak dan een afspraak.

• Achternaam kind kiezen

De keuze voor een achternaam kunt u voor de geboorte of bij de geboorteaangifte laten vastleggen.

• Kind erkennen

Door erkennen van een kind krijgt je wettelijk het ouderschap. Je hoeft niet per se de biologische ouder te zijn. Het kan vóór of ná de geboorte.

• Aangifte van overlijden

Je moet binnen 6 dagen na het overlijden aangifte doen in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal zorgt de uitvaartverzorger hiervoor.

• Geslacht aanpassen op officiële documenten

Je vraagt persoonlijk de wijziging van je geslacht en voornaam aan. Dit kan alleen in de gemeente waarin je geboren bent én als je 16 jaar of ouder bent.

• Begraven

Als iemand overlijdt zijn er veel zaken die u moet regelen. Een uitvaartondernemer is een tussenpersoon die u kan adviseren en ondersteunen. U kunt ook altijd contact opnemen met één van de medewerkers van de drie begraafplaatsen. De beheerder van de begraafplaats helpt u graag bij uw beslissing en houdt zoveel mogelijk rekening met individuele wensen.