Het laatste nieuws van de gemeente.

• Dodenherdenking in Zwijndrecht en Heerjansdam

Zaterdag 4 mei 2024 is Dodenherdenking in Zwijndrecht en Heerjansdam. Op die dag herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties, waarbij Nederland betrokken was, na de Tweede Wereldoorlog.
    Iedereen is welkom om samen met het gemeentebestuur de gevallenen te herdenken en stil te staan bij het begrip ‘vrijheid’. Het thema van dit jaar is ‘Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid'.

• Praat met de raad: Fred Loos (ABZ) en Jonne Flikkema (PvdA)

02 mei 2024

Dit is een bericht van de Zwijndrechtse politieke partijen voor de rubriek: Praat met de raad. Dit keer Fred Loos, fractievoorzitter ABZ over Arboretum Munnikepark en Jonne Flikkema, raadscommissielid PvdA, over de Europese verkiezingen.

• Burgemeester Leon Anink sluit drugspand en waarschuwt drugscriminelen

Burgemeester Leon Anink heeft opdracht gegeven om met ingang van 1 mei 2024 een woning aan het Ooievaarplein voor de duur van drie maanden te sluiten.

• Lintjesregen: dertien Koninklijke Onderscheidingen

Tijdens de jaarlijkse Lintjesregen hebben elf inwoners van Zwijndrecht en twee inwoners van Heerjansdam een Koninklijke Onderscheiding ontvangen. In Spektakel Zwijndrecht sprak burgemeester Leon Anink hen op vrijdag 26 april 2024 toe over hun onvermoeibare en belangeloze inzet voor de samenleving. Alle dertien inwoners ontvingen het lintje en een bos bloemen.

• Praat met de raad: Evelien van der Linden (ZPP) en Tristan Vlok (CDA)

25 april 2024
  • Leon Anink geïnstalleerd als burgemeester van Zwijndrecht

25 april 2024 Burgemeester Anink_web

Dinsdagavond 23 april 2024 is tijdens de buitengewone raadsvergadering Leon Anink (43) geïnstalleerd als de nieuwe burgemeester van de gemeente Zwijndrecht. In de overvolle raadzaal van het gemeentehuis legde Anink de eed af aan de commissaris van de Koning in Zuid-Holland, Jaap Smit. Daarna droeg Chris Moorman, de vicevoorzitter van de gemeenteraad, de ambtsketen over aan Anink.

• Stadsnieuws 24 april 2024

23 april 2024, pdf, 6MB
  • Terugblik oriëntatieavonden Inrichting Beethovenlaan en Economisch Programma

23 april 2024

​​​​​​​Als er belangrijke onderwerpen worden besproken tijdens een raadsvergadering, organiseert de raad vooraf een oriëntatieavond. Tijdens een oriëntatieavond laten de raadsleden zich informeren en kunnen zij vragen stellen. Zo zijn zij goed voorbereid op de besluitvorming. Op dinsdag 16 april 2024 heeft de raad zich laten informeren over de inrichting van de Beethovenlaan en het Economisch Programma.

• Praat met de raad: Lia Prins (GroenLinks) en Gerard Slotema (PvdA)

23 april 2024

Dit is een bericht van de Zwijndrechtse politieke partijen GroenLinks en PvdA voor: Praat met de raad.
    Lia Prins en Gerard Slotema, fractievoorzitters GroenLinks en PvdA, hebben het over kwalijke stickers in Zwijndrecht.

• Gemeente gaat verder in gesprek met inwoners over hondenbeleid

23 april 2024

We willen het hondenbeleid verbeteren. Daarom gaan we de regels voor inwoners met honden opnieuw bekijken. En bijwerken als dat nodig is. Tot 25 maart kon u een vragenlijst invullen. Er volgen nu gesprekken met inwoners die zich hebben opgegeven om mee te doen met een denktank.