Dodenherdenking in Zwijndrecht en Heerjansdam

Zaterdag 4 mei 2024 is Dodenherdenking in Zwijndrecht en Heerjansdam. Op die dag herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties, waarbij Nederland betrokken was, na de Tweede Wereldoorlog.
Iedereen is welkom om samen met het gemeentebestuur de gevallenen te herdenken en stil te staan bij het begrip ‘vrijheid’. Het thema van dit jaar is ‘Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid'.

4 mei 2020 (6)

Zwijndrecht

In Zwijndrecht houdt burgemeester Leon Anink bij het oorlogsmonument op het Raadhuisplein een toespraak. In Zwijndrecht begint de plechtigheid om 19:00 uur met een herdenkingsbijeenkomst in de Heilig Hartkerk.

Na afloop van de herdenking is er een mogelijkheid om een kop koffie te drinken in het gemeentehuis om met elkaar de verhalen en herinneringen te kunnen delen.

Meer informatie over het programma in Zwijndrecht is te vinden op de website van het 4 en 5 mei comité Zwijndrecht.

Heerjansdam

In Heerjansdam doet locoburgemeester Jacqueline van Dongen dit bij het vredesmonument op De Manning. De plechtigheid begint om 19:15 uur met een samenkomst in de Dorpskerk aan de Molenweg 8 in Heerjansdam. Inloop vanaf 18:45 uur in het Dorpshuis (ingang naast de Dorpskerk).

Programma 4 mei Zwijndrecht

Ceremonie oorlogsgraven

11.00 uur                            Begraafplaats Jeroen Boschlaan
11.45 uur                            Begraafplaats De Pieterman

12.30 uur                             Begraafplaats Oude Kerk

18.00 uur                            Vlaggen uit - halfstok

19.00 uur                            Herdenkingsbijeenkomst 'Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid' in de Heilig Hartkerk, Burg. de Bruïnelaan 78.

Met medewerking van:

Muziekensemble Triade

Hinrich Slobbe - lezing

Kinderambassadeur Ferran Frerichs - gedicht

Niels Florusse - 'De echo van de oorlog, 80 jaar later'

19.40 uur                             Ceremonie vangt aan door het spelen van de Dodenmars op het Raadhuisplein verzorgd door Chr. Muziekvereniging "CELEBRATION'' Zwijndrecht.

19.45 uur                            Gedicht voorgedragen door kinderburgemeester Mieke Prenen

19.47 uur                            Toespraak door burgemeester Leon Anink

19.55 uur                             Ontsteken vlam bij oorlogsmonument

19.56 uur                             Chr. Harmonievereniging Het Geklank des Konings

19.59 uur                             Signaal Taptoe ter aankondiging van de twee minuten stilte, door een van de trompettisten van Showband Jong Holland Zwijndrecht.

20.00 uur                             Twee minuten stilte

20.02 uur                             Het Wilhelmus (twee coupletten), begeleid door Christelijke Harmonievereniging Het Geklank des Konings

20.05 uur                             Krans – en bloemlegging door burgemeester Leon Anink en vice- voorzitter van de gemeenteraad Chris Moorman. Vervolgens worden er kransen en bloemen gelegd voor verschillende groepen oorlogsslachtoffers.

Tijdens krans – en bloemlegging speelt Chr. Harmonievereniging  Het Geklank des Konings.

20.15 uur                             Defilé met gelegenheid tot het leggen van bloemen. Namens het 4 en 5 mei Comité worden er bloemen uitgedeeld aan alle aanwezigen om bij het monument te leggen.

21.10 uur                            Strijken van de vlaggen

Na afloop van de ceremonie is er gelegenheid om een kop koffie met elkaar te drinken in het gemeentehuis om zo de verhalen en herinneringen met elkaar te kunnen delen.

Programma 4 mei Heerjansdam

18.45 uur         Inloop in het Dorpshuis (ingang bij de Dorpskerk)

19.15 uur        Samenkomst van de Protestantse Gemeente Heerjansdam/Kijfhoek

Onder leiding van dominee Teuwissen in de Dorpskerk aan de Molenweg 8 te Heerjansdam. Hailey Spieker en Lize Roobol (Kindcentrum De Rank groep 7/8) lezen een gedicht voor tijdens de herdenkingsbijeenkomst

19.40 uur         Verzamelen op het plein bij Dorpskerk

19.45 uur         Stoet formeren/stille tocht naar het vredesmonument vanaf het Dorpshuis en de Dorpskerk. Bezoekers Samenkomst Dorpskerk sluiten aan bij stille tocht

19.52 uur         Toespraak door locoburgemeester Jacqueline van Dongen

Signaal taptoe geeft aanvang twee minuten stilte aan

20.00 uur         Twee minuten stilte

20.02 uur         Hoornsignaal geeft einde stilte aan. Zingen van het 1e couplet van het Wilhelmus onder begeleiding van EMM

Kranslegging namens het college en de gemeenteraad (locoburgemeester Jacqueline van Dongen, Arnold de Jong en Lia Prins), Voorlezen van gedicht door Chiara de Ruiter (groep 8, Koningin Julianaschool), Neerleggen bloemstuk namens de jeugd van                          Heerjansdam door Lize Roobol en Jayce Kuijten (groep 8 De Rank)

Aansluitend gelegenheid voor overige aanwezigen om bloemen neer te leggen. Scouting Ooievaarsgroep deelt losse bloemen uit aan alle aanwezigen om neer te leggen bij het monument.

20.15 uur         Stoet formeren voor aftocht

20.20 uur         Afsluiting voor genodigden in het Dorpshuis, Dorpsplein 1-3 te Heerjansdam (ingang bij de Dorpskerk gebruiken)

Wilt u een krans of boeket bij het monument leggen, volgt u de aanwijzingen op die ter plekke worden gegeven.

Dodenherdenking HJD 2023