Aanslag gemeentelijke belastingen / WOZ-beschikking

Eind februari ontvangt u meestal de aanslag gemeentelijke belastingen en WOZ-beschikking. U krijgt de aanslag via mijn.overheid.nl of de post. Uw aanslag en belastinggegevens kunt u online bekijken in de Digitale Belastingbalie. Hier regelt u alles rond uw gemeentelijke belastingen en ziet u uw openstaande belastingaanslagen. Kloppen uw gegevens in de belastingbalie niet? Of heeft u vragen over uw aanslag? Bel ons, wij helpen u graag.

DigiD-logo EHerkenning-logoAanslag bekijken  u heeft DigiD of eHerkenning nodig

Bel 14 078 (maandag tot en met vrijdag: 08.30 - 17.00 uur)

Belastingsoorten

Op uw gemeentelijke belastingaanslag kunnen staan:

Als ondernemer betaalt u eventueel ook:

Betalen, kwijtschelding en bezwaar
Aanslag digitaal ontvangen

Wilt u uw belastingaanslagen voortaan digitaal ontvangen? Dan meldt u zich aan bij Berichtenbox van MijnOverheid (DigiD nodig). Ga naar 'Bekijk van welke organisaties u berichten kunt ontvangen' en 'Samenwerkingsverbanden' en selecteer 'Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden'.

Tip: geef via MijnOverheid aan dat u een e-mail wilt krijgen als een bericht in de Berichtenbox klaarstaat.

Als uw situatie verandert

Gedurende het jaar kan uw situatie veranderen. Bijvoorbeeld door een verhuizing. Als u in de loop van het jaar verhuist, krijgt u een nieuwe aanslag op uw nieuwe adres. Ieder jaar wordt op 1 januari beoordeeld hoeveel personen er op uw adres wonen. Op basis daarvan ontvangt u uw aanslag gemeentelijke belastingen.

Als u nog geen aanslag heeft ontvangen

Heeft u de aanslag niet per post en ook niet via de Berichtenbox ontvangen? Dan krijgt u die later. Wij hebben nog niet voor alle woningen en bedrijven een WOZ-waarde bepaald. Wij kunnen de aanslag pas verzenden als alle informatie klopt en er geen bezwaarprocedure voor de WOZ-waarde loopt.

Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat u binnen enkele maanden alsnog een aanslagbiljet ontvangt. In sommige gevallen kan dit zelfs nog iets langer duren.

Gemeentebelastingen en Basisregistratie Drechtsteden (GBD)

GBD is onderdeel van de gemeente Dordrecht. GBD heft en int gemeentelijke belastingen en voert de Wet WOZ uit voor de gemeenten Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. De gemeenteraad bepaalt welke gemeentelijke belastingen inwoners betalen en hoe hoog de belasting is.