Maart 2023

• Zwijndrecht eerste gemeente met financieel jongerenwerker

27 maart 2023

Financieel jongerenwerker Michel Weening helpt jongeren met vragen over schulden, geld en inkomen. Omdat hij belangrijk werk doet voor jongeren in Zwijndrecht, zetten we hem in de Week van het Geld (27 t/m 31 maart) graag in de schijnwerpers. Hij werkt op scholen, tijdens jongerenactiviteiten van Diverz, hij is zeer zichtbaar op social media en maakt vlogs onder de titel Mind your Money.

• Nieuwe geldkrant voor ouderen

21 maart 2023

Deze vierde editie van de geldkrant is gericht op ouderen en uitgebracht rondom de Week van het Geld. Er staat in waar mensen terecht kunnen voor hulp met (geld)zorgen, welke minimaregelingen er zijn voor ouderen en hoe je geldzorgen kunt voorkomen. Daarnaast staan er tips in voor veilig omgaan met financiën, bankzaken, telefoon en computer. Ook onderwerpen als babbeltrucs, ouderenmishandeling, testament en financiële belangenbehartiging komen aan bod. En er staat een leuke puzzel met prijsvraag in waarmee je kans maakt op een boodschappen bon.

• BAM Wonen viert start bouw 38 appartementen en 4 stadswoningen Euryza Nouv’eau en Oeverture in Zwijndrecht

20 maart 2023

BAM Wonen is in opdracht van gebiedsontwikkelaar AM gestart met de bouw van project Euryza Nouv’eau en Oeverture in Zwijndrecht bestaande uit 38 appartementen en vier stadswoningen. Dit werd feestelijk gevierd met het projectteam van AM, BAM Wonen en met de kopers en geïnteresseerden. De officiële handeling voor de start bouw werd uitgevoerd door Wethouder Robert Kreukniet van de gemeente Zwijndrecht samen met Gilbert Kokenberg, directeur projecten bij AM, en Carla Heemskerk, directeur Bouwen op Maat bij BAM Wonen, door middel van het symbolisch slaan van de eerste paal.

• Praat met de raad: Fred Loos (ABZ) en Lia Prins (GroenLinks)

20 maart 2023
  • Week van het geld: Bedwing de bling

17 maart 2023

Van 27 maart tot en met 31 maart vindt de 12e editie van de Week van het geld plaats. Deze nationale projectweek heeft als doel om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld, thuis en in de klas. Door kinderen en jongeren financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfstandigheid op volwassen leeftijd.

• Voorlopige uitslag verkiezingen Provinciale Staten en Waterschap

17 maart 2023

Woensdag 15 maart 2023 konden de inwoners van de gemeente Zwijndrecht naar de stembus voor de verkiezingen van de Provinciale Staten en het Waterschap. In totaal brachten 17.215 stemgerechtigden een stem uit voor de verkiezing voor de Provinciale Statenverkiezing (PS) en 17.097 stemgerechtigden voor het Waterschap (WS). Dat betekent een opkomstpercentage van respectievelijk 49,94% (PS) en 47,32% (WS).
    Bij de verkiezingen in 2019 was het opkomstpercentage 51,3% (PS) en 47,8% (WS).

• Uitslag verkiezingen dorpsraad Heerjansdam

16 maart 2023

Op woensdag 15 maart 2023 stemde Heerjansdam voor de nieuwe leden van de dorpsraad. Inwoners uit Heerjansdam konden tegelijkertijd met de Provinciale Staten en Waterschap verkiezingen hun stem uitbrengen. Uit 13 kandidaten hebben de inwoners zeven leden gekozen. De opkomst laat zien dat de betrokkenheid vanuit de inwoners van Heerjansdam hoog is. In totaal zijn er 1.788 geldige stemmen uitgebracht. Dit is 57,4 % van het totaal aantal kiesgerechtigden (3117).

• Praat met de raad: Daan Spanjersberg (VVD)

16 maart 2023