Groot onderhoud op emplacement Kijfhoek gestart

Hulpdiensten krijgen speciale toegangswegen tussen sporen.

ProRail is vorige maand gestart met groot onderhoud van het emplacement Kijfhoek. Het emplacement, inmiddels 40 jaar oud, is volgens de spoorbeheerder toe aan grootschalig onderhoud. Daarnaast wordt het heuvelsysteem, dat gebruikt wordt voor het rangeren van wagons, vernieuwd. Tegelijk met het onderhoud wordt ook de bereikbaarheid van de sporen voor de hulpdiensten aangepakt. ProRail verwacht dat de onderhoudswerkzaamheden tot en met 2020 duren.

Onderhoud Kijfhoek
Vorige maand is het groot onderhoud van emplacement Kijfhoek gestart.

ls eerste vervangt ProRail een aantal sporen, wissels, dwarsliggers en spoorgrind aan de  rand van het emplacement. Tussen 2018 en 2020 is het heuvelsysteem aan de beurt om vervangen te worden. Het huidige systeem dateert uit de jaren '90 en inmiddels zijn er nieuwe technologieën op de markt. Het proces van heuvelen zorgt ervoor dat elke losgekoppelde wagon op het juiste spoor terecht komt en op het juiste punt tot stilstand komt.

Aanleg toegangswegen tussen sporen
Binnenkort wordt het onderzoek naar een effectieve inzet van de hulpdiensten en de bereikbaarheid in geval van calamiteiten afgerond. Onderzocht is waar speciale toegangswegen tussen de sporen aangelegd kunnen worden. Zo kunnen blusvoertuigen van de bedrijfsbrandweer snel bij een incident zijn. Om ruimte te maken moeten een aantal  sporen weg. "De blusvoertuigen moeten zowel met schuim als met water een bepaalde afstand kunnen overbruggen," vertelt René van der Haar, projectleider van ProRail. "We weten waar de wegen moeten komen en hoe we ze moeten bouwen. Het plan hiervoor is nagenoeg af. We hebben daarbij nauw samengewerkt met de bedrijfsbrandweer, de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ), de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) en de gemeente. Volgende stap is het uittesten in de praktijk om te kijken of het werkt wat we met elkaar hebben bedacht. Daarna vindt besluitvorming plaats door betrokken partijen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu." Uitgangspunt is dat het veiligheidsniveau hetzelfde blijft of verder verbetert. Op verzoek van de bedrijfsbrandweer en vanuit de goede onderlinge samenwerking legt ProRail ook een stuk spoor neer waar de brandweer kan oefenen en instructie kan geven.

Ren´┐Ż van der Haar van Prorail
René van der Haar, projectleider Prorail, licht de plannen voor groot onderhoud toe aan de burgemeester (op de rug gezien).

Uitgelicht