Locoburgemeester Jacqueline van Dongen sluit illegale hennepkwekerij en waarschuwt drugscriminelen

Locoburgemeester Jacqueline van Dongen heeft opdracht gegeven om met ingang van
22 maart 2024 een woning aan de Afslag te sluiten.

Openbare orde herstellen

In deze woning heeft de politie een in werking zijnde hennepkwekerij aangetroffen. De kwekerij bestond uit drie kweekruimtes. Er zijn 307 hennepplanten en 3 uitgedroogde stekken aangetroffen. De kwekerij was voorzien van diverse attributen. De stroomvoorziening voor de kwekerij werd illegaal afgenomen.

Sluiting vind plaats op grond van de Opiumwet. De Opiumwet geeft de burgemeester de bevoegdheid om een woning of pand voor een bepaalde tijd te sluiten. Het doel hiervan is tweeledig. Als een woning gesloten wordt, is handel niet meer mogelijk en verdwijnt ‘de loop’ naar het pand. Door de sluiting keert daarmee ook de rust terug in de straat of buurt en wijkt het eventuele brandgevaar. Daarnaast wordt door middel van de sluiting een signaal afgegeven dat handel in en het bezitten van dergelijke hoeveelheden verdovende middelen binnen de gemeente Zwijndrecht niet getolereerd wordt.

Eén overheid tegen ondermijnende criminaliteit

Drugscriminaliteit is een vorm van ondermijnende criminaliteit. We spreken over ondermijnende criminaliteit als criminelen faciliteiten in de bovenwereld gebruiken om zaken in de onderwereld mogelijk te maken. Gemeenten, Openbaar Ministerie en politie trekken samen op om ondermijning tegen te gaan.

Wees  alert op de signalen

De politie vraagt de inwoners alert te zijn op signalen als geur- en geluidsoverlast, afgeplakte ramen, een onbewoonde indruk van het huis maar wel(nachtelijke) activiteiten of tijdens de winterperiode geen sneeuw op het dak van de woning hebben liggen. Inwoners die verontrustende, vreemde zaken zien, kunnen contact opnemen met de politie. Dat kan via het telefoonnummer 0900 – 8844 of anoniem via Meld Misdaad Anoniem, telefoonnummer 0800 – 7000 of via www.meldmisdaadanoniem.nl.